Laporan Majlis Sambutan Maulidurrasul dan Majlis Tilawah al-Qur’an 2009  

Posted by: Suryati Md.Yasin in



Pada 2 April 2009, bertempat di dewan Ungku Umar Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Dato’ Razali Ismail Kuala Terengganu telah diadakan majlis sambutan maulidurrasul dan majlis tilawah al-Qur’an 2009 (MTQ) peringkat SK MPKT. Majlis yang buat julung kalinya diadakan serentak itu melibatkan penyertaan semua warga SK MPKT. Seperti tahun-tahun sebelumnya, majlis ini dimulakan pada pukul 8.00 pagi dengan perarakan yang melibatkan pembawaan sepanduk dan iringan selawat.

Selepas itu, murid-murid berkumpul di dewan untuk memberi sokongan kepada rakan-rakan mereka di dalam pertandingan yang diadakan seperti tilawah al-Qur’an, dan bercerita kisah-kisah nabi dalam al-Qur’an. Bagi pertandingan azan dan hafazan telah diadakan sehari lebih awal di bilik j-QAF SK MPKT. Majlis berhenti berehat pada pukul 10.30 pagi dan disambung semula pada pukul 11.30 pagi dengan pertandingan mewarna maulidurrasul selama satu jam. Majlis berakhir jam 12.30. Hadiah-hadiah para pemenang telah disampaikan pada hari berikutnya iaitu pada hari isnin 6 April 2009.

Secara keseluruhannya majlis berjalan lancar. Murid-murid menunjukkan peningkatan bakat dalam bercerita, mewarna dan azan. Bagi tilawah, murid-murid masih lemah dalam penguasaan taranum.

This entry was posted on Wednesday, April 22, 2009 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment